Sony’nin Dünya Fotoğraf Ödülleri’nde AI skandalından çıkarılan dersler

Adanali

New member


  1. Sony’nin Dünya Fotoğraf Ödülleri’nde AI skandalından çıkarılan dersler

Berlinli fotoğrafçı Boris Eldagsen, Sony Dünya Fotoğraf Ödülü’nü kazandı. Ancak Sony’nin kamera ekipmanını içeren ödülü kabul etmek istemiyor. Kazandığı görüntü bir kamera ile değil, post-processing içeren bir yapay zeka ile oluşturuldu. Son günlerde Alman ve dünya medyasında okunan mesaj bu.







Nico Ernst, 20 yılı aşkın bir süredir BT konuları ve ara sıra müzik üzerine yazıyor. Donanım, fotoğrafçılık, ekonomi ve ağ politikası en sevdiği konulardır. ZX81, C64 ve Atari VCS’de büyümüş olmasına rağmen ara sıra oynanan oyunlara karşı koyamıyor.







Bunun nasıl meydana geldiği, fotoğraf dünyasıyla, makine öğrenimi diğer adıyla yapay zekayla ve birçok fotoğraf yarışmasıyla şu soru kadar alakalı: Fotoğraf aslında nedir? Çünkü Haberler Online ile yaptığı bir röportajda Eldagsen’in söylediği gibi esas olarak bununla ilgiliydi. Skandalı anlamak için önce Eldagsen’in yapay zekayı kullanmakta neden bu kadar iyi olduğunu ve ünlü bir yarışmanın jüri üyelerinin bile onun çalışmasını gerçek bir fotoğraf sandığını bilmeniz gerekir. Ve onun motivasyonu nedir?

Fotoğrafçı


Eldagsen resimlerinden yaşıyor. 20 yılı aşkın bir süredir tam zamanlı olarak fotoğrafçı olarak çalışıyor, son yıllarda da yapay zeka ile çalışıyor. Alman Fotoğraf Konseyi’nin uzmanıdır, teknolojinin uygulanmasıyla ilgili kurslar verir ve ayrıca Alman Fotoğraf Akademisi’nde (DFA) aktiftir. Kendini işine adamış bir profesyonel – bunun gibi biri neden rakip bir sistemi hacklesin ki?

Çünkü Sony Dünya Fotoğraf Ödülleri’nin hüküm ve koşulları, bir görüntü oluşturmak için yalnızca “herhangi bir cihazın” kullanılabileceğini belirtiyordu. Akıllı telefonlardan yarışma SSS’sinde açıkça bahsediliyor, hiçbir şey yasak değil, özellikle yapay zeka yok. Eldagsen, “Denemek istedim” diyor. Yapay zekanın kullanımı üzerine bir tartışma başlatmak istedi. Çünkü ödülü düzenleyen kişi, kazananlar açıklanmadan önce bunun bir AI görüntüsü olduğunu biliyordu.

Organizatör


İşte burada Sony ve Eldagsen’in yanı sıra başka bir oyuncu, yani yarışmaya ev sahipliği yapan şirket devreye giriyor. Burada online platformdan ödül törenine ve sergiye kadar tüm süreci İngiliz Creo firması üstleniyor. Yani bu, sanat dünyasında olağan iş girişimlerinden biri. Ve bu nedenle, eserlere çok fazla ilgi varken, izleyici beklentilerinin ötesinde yaratılmış olamayacakları ilginç.


Boris Eldagsen’in bunu nasıl başardığı, web sitesinde ayrıntılı bir tarihçede anlatılıyor. Kısa Versiyon: Aralık 2022’de görseli açık “Yaratıcılık” kategorisinde gönderdi. Son yılların kazananlarının gösterdiği gibi, sıra kapsamlı görüntü tasarımına geliyor: çok fazla düzenleme, dijital teknolojinin yapabildiği her şey – şimdiye kadar yalnızca görünüşe göre yapay zeka olmadan. Çalışma, Ocak 2023’te kısa listeye alındı ve Creo, Şubat ayında bir başlık için başvurdu. Eldagsen, “Pseudomnesia” serisinden gelen resme “Elektrikçi” adını verdi, “sahte hafıza” olarak çevrilebilecek uydurma bir kelime. Fotoğrafçıya göre o zaman bile kimse ona fotoğrafın nasıl çekildiğini sormadı.

Görüntünün kaynağı belli oldu


Ne de olsa, AI görselleriyle ne kadar ileri gidebileceğinizi “test etmek” istedi. Ama tamamen aldanmayın, çünkü: 2 Mart 2023’te Creo, Eldagsen’e kazandıklarını duyurdu. Ertesi gün, organizatöre görüntünün yapay zeka tarafından üretildiğini açıkladı, Creo’nun çalışmadığı anlaşılan saha çalışmasını paylaştı ve ödül töreninde bir panele katılmayı teklif etti. Çünkü fotoğrafta ve genel olarak sanatta yapay zekanın rolü üzerine tartışma onun amacıydı. Creos, yalnızca Eldagsen’in ödülü hala elinde tutabileceğini söyledi.









Bunu, sonunda gerçekleşmeyen ödül töreni ve panel tartışması hakkında ileri geri izledi. Eldagsen’e göre Creo, blogunda yalnızca bir Soru-Cevap yayınlamayı teklif etti, ancak bunu yapmadı. Görünüşe göre organizatör meseleyi halının altına süpürmek istedi. 14 Mart 2023’te Creo, resim arka planı olmadan Eldagsen’i onurlandıran bir kazanan basın bülteni gönderdi.

Yarışmadan sessizce çıkarıldı


Ancak fotoğrafçı ve Creo’ya yapılan basın soruşturmaları biriktiğinde karşılıklı ifadeler oldu, Eldagsen tarafından web sitesinde kelimesi kelimesine alıntılandı, ancak hepsi boşuna. Açık bir duruşma için 22 gün bekledikten sonra, fotoğrafçı sonunda ödülü reddetti. Resmi, daha fazla açıklama yapılmadan yarışmanın çevrimiçi galerisinden kaldırıldı. Bir hatırlatma olarak Creo, işin yapay zeka tarafından üretildiğini biliyordu ve bundan yalnızca muhabirlere sorulduğunda bahsetti.

Buradan tek bir sonuç çıkıyor: Creo ve müşterisi Sony, yarışma için kesinlikle en “güzel” ve en etkileyici görüntülere sahip olmak istedi. Ayrıca gelişimine yakından bakmanız gereken “Yaratıcılık” kategorisinde. Herhangi bir kısıtlama yoksa ve “herhangi bir cihaz” kullanılabiliyorsa, bugün yapay zeka tarafından oluşturulan görüntülerle uğraşmak zorundasınız. Diğer tüm alanlarda olduğu gibi: Bir uygulama için belirli bir teknoloji yasak değilse kullanılacaktır.

Dersler


Dersler bu nedenle oldukça basittir: Özellikle bir yarışma bağlamında hala “fotoğraf” olarak adlandırılabilecek şey önceden tanımlanmalıdır. Şöyle bir şey: Fiziksel olarak var olan bir lens ve ışığa duyarlı malzeme içeren bir sistem kullanılmış. CAI örneğinde olduğu gibi, yaygın ve kullanılabilir bir özgünlük kanıtı bulunana kadar, her görüntünün başlangıçta yapay olduğu düşünülmelidir. Bir görüntü için kamera da kullanmış olan fotoğrafçılar, en azından görüntülerinin bir fotoğraf olduğuna dair bir tür garanti vermelidir. Kuralların ihlal edilmesi durumunda, bir basın açıklaması da dahil olmak üzere yarışmadan men edilirsiniz. Bu, yapay zekanın düzenlenmemiş alanında ne yazık ki ihtiyaç duyulan sosyal baskıyı yaratıyor.

Ve tabii ki yarışmalarda yapay zeka görselleri için ayrı bir kategori oluşturulması gerekiyor. Bunu yapmamak, söz konusu görüntünün işlenmesi dışında, Creo ve Sony’nin en büyük hatasıdır. Yapay zeka artık ortadan kalkmayacak, yakın zamana kadar üst düzey jeneratör Midjourney bile ücretsiz olarak ücretsiz olarak erişilebilirdi. Bunu daha birçok teklif takip edecek. Sadece basın değil, aynı zamanda yarışmalar ve genel olarak fotoğraf endüstrisi de bununla uğraşmak zorunda ve Creo’nun yapmaya çalıştığı gibi bunu görmezden gelemez. Eldagsen’in resmi, onunla sanatın yaratılabileceğini de gösteriyor. Ama şimdi müzakere edilmesi gereken yeni kurallara ihtiyacı var. Dünyanın saygı duyduğu bir yarışmada geniş bir tartışma fırsatının kaçırılmış olması üzücü.




c't photography'dan daha fazlası



c't photography'dan daha fazlası




(Sürdürmek)



Haberin Sonu
 
Üst